Waarom Luuks’ brood en patisserie?

Luuk is altijd met voeding bezig geweest, al van jongs af aan. “Koekjes bakken met mama natuurlijk, zoals elk kind. Maar al toen ik een jaar of vier was, was het duidelijk dat ik meer dan gemiddeld interesse had in eten en alles dat daar mee te maken heeft.

Luuk heeft een koksopleiding gevolgd en ging daarna aan de slag bij restaurant Katseveer waar hij heel veel geleerd heeft. Na een paar jaar kwam er een nieuwe uitdaging als chef-kok bij café-restaurant Vriendschap.

“Gewoon koken natuurlijk, zelf worst maken, ijs, experimenteren met drinken: super breed. Ik vind alles tof, maar je rol als chef-kok is best wel ingekaderd. “Ik zag mezelf niet tot mijn 67ste in een hete keuken werken.” Ook de werkuren gingen Luuk tegenstaan. Maar wat dan?

“Nou, eigen zaakje. Iets voor onszelf gaan doen.” Zuurdesembrood kwam op zijn pad en toen is hij dat thuis gaan proberen. En dat was heel lastig. “Maar dan bijt ik me er helemaal vast en dan wil ik het kunnen.” En dus bleef Luuk experimenteren.

Selfmade man

Luuk en zijn vrouw Anneke willen op een eerlijke manier een eerlijk product verkopen. Ze hebben een jaar de tijd genomen om het brood verder te perfectioneren en varianten uit te proberen. Een jaar om te onderzoeken of er een markt voor zuurdesembrood is in Middelburg. “Wie zou ons brood willen kopen? Hoeveel broden moeten we verkopen om rendabel te zijn? En waar moeten we dan een winkel hebben?” Toen ze eenmaal een pand hadden, hebben ze in een half jaar tijd alle materialen bij elkaar gezocht, meestal tweedehands om binnen het kleine budget te blijven. De bakkerij is echt ons levenswerk. Iemand noemde me een selfmade man. En dat klopt: ik heb het mezelf aangeleerd, we hebben de zaak zelf opgebouwd én het is succesvol. Mooier kan niet, toch?”

De verkoop kwam wat langzaam op gang maar na een aantal maanden groeiden we toch flink door. Ondertussen heeft Luuk een flink vaste klanten bestand opgebouwd. En aan de zakelijke markt (restaurants bijvoorbeeld) leveren ze ook brood. “Het groeit nog steeds. Nu we nieuwe ovens hebben, kan dat ook.”

Het personeel

Al het personeel is op de hoogte van het bakproces, ook de mensen achter de balie. En als het druk is, springen de bakkers bij in de winkel. Als mensen vragen hebben over het brood, kan ook het winkelpersoneel die vragen beantwoorden. En zo niet; dan is de bakker dichtbij.